Skolestart / Starting school sign – Kongsvinger, Norway (26th august 2017)

Sommerferien er for de fleste mennesker helt fantastisk – og det har det skam også været i vores hjem. Der har dog altid været den lille ekstra krølle der har gjort en lang sommerferie lidt mere udfordrende og som krævede lidt flere strategiske overvejelser. Sønnens ADHD og angst diagnose har vi taget hensyn til når der skulle planlægges udflugter, udenlandske ferier, besøg hos familie mv.

Daglig struktur og visuelle planlægnings skema med små farvelagte figurer gjorde hele forskellen i vores hjem. Og vi praktiserede de 6 Hére synligt i skemaet:

Hvad – skal vi lave idag
Hvor længe – skal vi være afsted
Hvornår – skal vi afsted
Hvordan – kommer vi derhen
Hvor – skal vi hen
Hvem – skal vi være sammen med

Færre konflikter

Jeg klippede og klistrede, farvelagte og gjorde mit til, at Elias have en rød tråd igennem hans oversigts skema. For ham betød det mindre overbelastning og en overskuelighed der betød færre konflikter. Til gavn for hele familien. Vi slækkede meget lidt på soverutinerne og indtag af sukker i ferierne. Af bitter erfaring vidste jeg godt, at det var den sikre vej til at de efterfølgende dage ellers ville blive svært for ham.

Angsten ulmede

Hvert år når sommeren var ved vejs ende og udsigten til skolestart var lige om hjørnet, kunne jeg fornemme et mentalt skift hos Elias.

Han blev mere ængstelig, hans tolerancetærskel blev lavere og vores aften putteritualer blev noget længere.

Elias klagede over tankemylder om hvad der skulle ske når skolen startede, hvem han skulle sidde sammen med, hvilke lærer han fik, hvornår han kunne komme hjem – tankerne og bekymringerne begyndte at fylde rigtig meget og angsten ulmede.

Struktur før sengetid

Godt 14 dage før skolestart strammede jeg op på strukturen.

Faste rutiner såsom indførsel af kortere computertid efter aftensmad, ingen mobiltelefoni eller tv efter kl 19, en banansmoothie – ( bananer indeholder aminosyren , Tryptofan der kan danne og frigive serotonin. Serotonin er en neurotransmitter, som lindrer ængstelse og hjælper med at bekæmpe søvnløshed. )

Jeg indførte 15 minutters spørgerunde – alle de spørgsmål der havde dukket op i dagens løb blev sagt højt, spurgt løs af til bedre at kunne give slip på efterfølgende når Elias skulle sove. Jeg brugte en stor TimeTimer så Elias hele tiden kunne følge med i tiden. Det mindskede hans tankemylder betydeligt.

Det var nu ikke altid at vores opskrift på en god nattesøvn virkede. Hvad der virkede den ene uge var bestemt ikke sikkert virkede den næste uge. Jeg lærte efterhånden at acceptere, at det var vilkårene når jeg havde et barn med et kognitivt handikap som ADHD. Jeg samlede dog efterhånden en stor værktøjskasse af viden, strategier og diverse hjælpemidler. 

Tryghedsbamsen og “safe place”

Èn af hjælpemidlerne var en bamse hjemme som hans bonusfar havde vundet til ham i Tivoli Friheden. Bamsen havde Elias med i skole de første par uger indtil han blev tryg nok i omgivelserne – jeg kaldte den for tryghedsbamsen.

Ulempen var dog, at den hverken var særlig stor, ej heller ret tung og havde heller ikke mulighed for opvarmning eller nedkøling.  Uden at vide det dengang, blev denne bamse forløber for grundtankerne bag FLOOFERS®. 

Elias bamse mistede hurtig virkning, men den hjalp ham dog i de første uger ved skolestart. Jeg havde forinden lavet en aftale med hans lærer om muligheden for at finde en ”safe place” på skolen hvor Elias kunne tage hen til hvis alting blev for svært og angsten tog overhånd. Det og så hans tryghedsbamse – det virkede.

Om ikke andet, så for en tilpas periode, at han fik opbygget en god selvopfattelse for hvornår behovet var der for at trække sig tilbage – uden at få skældud samt evnen til at få jordforbindelsen igen ( grounding ).

De værste øjeblikke i mit liv var de gange hvor jeg sendte mit barn afsted i skolen eller til familien – og hvor jeg vidste jeg ikke kunne være der akut for ham hvis han fik brug for støtte gennem et panikanfald. Tryghedsbamsen gjorde en forskel for ham – og bestemt også for mig. Måske meget mere end jeg vil være ved  🙂

Jeg må indrømme, at jeg ville ønske at jeg havde opfundet Floofers dengang min knægt havde brug for det. Kombinationen af deres beroligende egenskaber havde uden tvivl været guld for netop hans udfordringer i folkeskolen.

Du kan læse meget mere om hvordan du kan hjælpe dit barn gennem skolestart og angsten.

Foreningen til børn med Angst og Trygfonden har lavet denne pjece i samarbejde med forældre.
Super god læsning: Gode råd og lifehacks til dig, der er forældre til et barn med angst