Drengen skreg og skreg som var han blevet slået. Gråden var nu gået fra en svag piblen til en højlydt hulken akkompagneret af snottet der nu hang i 2 tynde streger fra næsen.

Jeg kunne mærke sveden pible frem der nærmest gennemblødte min nye skjorte som jeg havde taget på til dagens møde med  bestyrelsen.

Jeg forsøgte at tysse på min søn alt imens jeg fornemmede de andre forældres øjne på min ryg. Hviskende hvor dårlig min søn opførte sig.

Heldigvis kom læreren ud i garderoben og fik hjulpet med vores afskeds seance.

Jeg gik fra min søn, som stadig græd. Ikke så meget mere, men nok til at følelsen af, at jeg var verdens mest elendige mor sad i mig hele dagen indtil jeg hentede ham igen efter arbejdsdagen var omme.

Separationsangst

Da min søn gik i 1. klasse havde han i en længere periode separations angst.

Det gav sig til udtryk ved, at min søn ikke ville slippe mig af syne når vi var sammen med andre og jeg måtte bestemt ikke aflevere ham i SFOén eller skolen om morgenen.

Ved disse morgen afsked var han var utrøstelig. Skreg og græd. Ind imellem kom vi slet ikke afsted om morgenen fordi han havde ondt i maven eller havde hovedpine pga. sin angst.

Han VILLE bare ikke afsted. Punktum. 

Det gav selvsagt store udfordringer for mig som mor.

Mit hjerte gik i 1000 stykker hver eneste dag – samtidig med at jeg jo skulle være den stærke for ham.

Heldigvis havde jeg en meget forstående chef på det tidspunkt som var meget large – og dengang for 15 år siden var der ikke det samme pres på mødepligt i skolen som der er i dag.

Men det var sindssygt stressende at skulle være på forkant hele tiden – og især uvisheden kunne slå mig helt omkuld.

Personen som havde det allerværst var utvivlsomt min søn. Det var jo ham som oplevede angsten komme buldrende som et lokomotiv.

Nu er jeg en person som elsker struktur og en følelse af bare lidt kontrol, så jeg satte mig ned og lavede en oversigt over hvilke redskaber jeg kunne bidrage med for at hjælpe min søn imødekomme sin separationsangst.

Separationsangst er i bund og grund barnets behov for at holde fast i det som føles sikkert.

Jeg ved godt at separationsangst kan være forskellig fra familie til familie, men måske kan min 8 tips være en inspiration for andre som oplever at stå i samme situation.

Læs mere om mine 8 hverdagstips som hjalp min søn ud af sin separationsangst;

Genkendelighed
Bevar roen
Anerkendelse af følelser
Ingen skældud
Kys, kram og farvel
Aldrig snige sig ud
Håndhjerter
FLOOFERS® tryghedsbamser

… og også om Merle på 7 år som overvandt sin separationsangst  🙂

1) Genkendelighed

Nogle måneder forinden hans periode med separationsangst, startede min søns udredning for ADHD hos Børnepsykiatrien i Risskov.
Det blev meget tydeligt for mig at han havde behov struktur for genkendelighed der hvor han skulle have sin dagligdag.

Jeg fik lov til at tage billeder af personalet i hans SFO og hans lærer, klippede dem ud og klistrede små magneter bagpå og ellers op på køleskabet.

På den måde fik vi navngivet alle de voksne som kunne give han tryghed i skoletiden.

Det kan være ekstra svært i dag hvor der er kommet flere vikarer til – især pga Corona, men prøv evt at snakke med institutionen om muligheden.

2) Bevar roen

Jeg gjorde mig altid meget umage med at virke rolig og fattet når knægten skulle afsted om morgenen.

Det var vigtigt for mig, at han ikke kunne mærke min usikkerhed. Dette ville lynhurtig forplante sig i ham ellers og skabe yderligere stress hos ham.

Mit råd er: Bevar roen. Når du er presset, træd et skridt tilbage og træk vejret for at finde den ro dit barn har brug for.

Husk på at også de pædagoger som tager imod kan være stressede over en mulig øv situation, så også huske at involvere dem. 

3) Anerkendelse af følelser

For mig at anerkende de følelser min søn havde i de stressfulde øjeblikke var en læringsproces.

De første gange jeg oplevede hans separations angst om morgenen i SFOén, slog jeg det hen som ”pjat, jeg kommer jo igen skat”.

Det var bestemt ikke godt – for noget af os. Min dårlige samvittighed over at skulle gå fra ham var i forvejen skyhøjt.

Tværdimod havde det en selvforstærkende effekt og egentlig kunne jeg ligeså godt have sagt til min søn at han ikke skulle lytte til hvad hans krop fortalte ham.

På det tidspunkt vidste jeg ikke bedre. Heldigvis havde jeg en veninde som var specialpædagog som guidede mig i den rigtige retning.

Jeg lærte i stedet at anerkende de følelser han havde i præcis de øjeblikke som var svære for ham – og vendte mine svar i stedet til f.eks. ” jeg forstår du er ked af det”. Så følte han sig hørt og kunne langt bedre forholde sig til hans følelser.

4) Ingen skældud

I forlængelse af ovenstående vil jeg derfor bestemt ikke anbefale at hverken ignorer eller skælde ud i de, måske for nogen, pinlige situationer henne ved garderoben hvor barnet begynder at skrige og græde.

Lær at sige pyt til hvad andre forældre tænker og fokusér på barnets behov.

At skælde ud har direkte modsat effekt. Har prøvet og jeg kan garantere, at det ikke virker med skældud!

5) Kys, kram og farvel

Ens forældrehjerte kommer virkelig på prøve når barnet er opløst i gråd og nægter at gå med pædagogerne eller løbe ind i klasseværelset.

Des mere jeg trak pinen ud des værre blev det – for os begge 2 – og sandelig også for pædagogen/læreren.

Hvis tårer var guld, så var jeg mangemillionær. Alle de gange hvor jeg efter aflevering sad i bilen og hulkede.

For dernæst at rette på make-uppen og køre på jobbet og sidde en halv dag og bekymre mig og slå migselv oven i hovedet med hvordan jeg burde have taklet situationen.

Det nytter dog ikke noget at have det sådan. Vi gør alle det bedste vi kan med de ressourcer vi har.

Den hurtige afleverings rutine kom op på min søns visuelle tavle på hans værelse. Så han bedre kunne forholde sig til morgen rutinen.

 Kys, kram og farvel. Et stærkt redskab – der lige skulle læres og accepteres, af mig især.

6) Aldrig snige dig ud

Jeg husker tydeligt den ene gang jeg sneg mig ud uden at sige farvel.

Jeg var af den overbevisning, at det vil være det nemmeste for min søn.

Hvor kunne jeg dog ikke have taget mere fejl! Jeg blev ringet op efter 45 minutter, at nu kunne jeg godt hente knægten igen for han var helt opløst.

Se, det gør man typisk kun én gang – altså lærer på den hårde måde!


7) Håndhjerter

Hver morgen når jeg lavede min søns madpakke, puttede jeg små tegninger af ham og jeg i hans madkasse
( jeg er elendig til at tegne, men man kommer langt med tændstikke mænd  😊 )

Jeg havde også lavet lille stak laminerede billeder af ham og jeg i hyggelige stunder som han kunne tage frem hvis savnet blev for voldsomt.

En anden sød ting jeg husker er, at jeg tegnede et hjerte på hans hånd og én mage til på min. Havde én af os brug for lidt kærlighed og omsorg, så skulle vi bare røre hjertet og kærligheden ville ”transportere” sig fra det ene hjerte til det andet.

8) FLOOFERS® tryghedsbamse

Dengang min søn var mindre var der ikke noget der hed FLOOFERS® til at give ham en følelse af tryghed – og han kunne af gode grunde ikke slæbe sin kugledyne med i skolen.

Istedet han havde sin lille babytæppe med som trøst som han havde fået af sin farmor. Den var blå med hvide hjerter på og jeg husker tydeligt at lærerne sagde at han ofte sad og nulrede hjørnerne på tæppet.

Havde han haft en FLOOFERS® tryghedsbamse, så ville den uden tvivl havde været endnu mere effektiv for ham. Både pga tyngden, duften af hjemme, muligheden for at den udtagelige vægtpose kunne opvarmes i klassens mikroovn ved behov men også for ”dimseeffekten” idet man kan stikke sin hånd eller en hel arm inde i maven på FLOOFERS® og dimse med de små kirsebærsten der er indeni.

I dag vil jeg helt klart anbefale en FLOOFERS® tryghedsbamse til andre børn som oplever en periode med bl.a. separationsangst. En FLOOFERS® kan vitterlig gøre en verden til forskel!

Læs blot hvordan en FLOOFERS® kanin hjalp Merle på 7 år;

Merle blev bange for at komme i skole

” Merle blev pludselig, helt ud af det blå, meget bange for at komme i skole. Hun har ellers altid været så glad for skolen og sine nye venner.

Jeg er sikker på, at alt det her covid og tests har påvirket hende negativt. Hun ville i hvert fald ikke afsted om morgenen og en overgang var der så meget stress og gråd.

Min mor læste om FLOOFERS® ved et tilfælde og købte en kanin til Merle i starten af November sidste år. Kaninen er med Merle overalt nu. Selvom kaninen Karla er godt tung, så bliver den slæbt rundt alle steder – også i skole.

Det har gjort nu, at Merle igen kommer i skole uden gråd og hun føler sig tryg. Kaninen ligger troligt på hendes ben indtil der er frikvarter.

Kaninen er guld værd for Merle og også for mig som ikke længere føler mig presset at dårlig samvittighed og jeg kan se at min datter er den glade pige hun plejer at være.”

Josefine – mor til Merle.

Fordele ved FLOOFERS® tryghedsbamser

🧡 5 terapeutiske egenskaber i én

Det er kombinationen af terapeutiske egenskaber der gør hele forskellen;

✔️ Ultrabløde – som en chinchilla pels
✔️ Beroligende tyngde med indbygget pude
✔️ Varme eller kuldeterapi
✔️ Beroligende aromaterapi
✔️ Blid massage fra kirsebærsten

🧡 Fyld af 100% økologisk kirsebærsten

Inde i maven på FLOOFERS® er der en udtagelig vægtpose fyldt med kirsebærsten.

Vægtposen kan nemt tilgås gennem en klassisk pudelukning.

Kirsebærsten er mere effektiv til at holde på varme og kulde end traditionel fyld og kan ikke spire i fugtigt miljø.

Hvert enkelt kirsebærsten fungere som en lille massagekugle der kan forme sig om kroppens kurver og afgive en intens varme eller kulde i op til 60 min.

De stimulere muskel-led sansen på samme måde som en kugledyne og virker beroligende på nervesystemet.

🧡 Et varmt, blødt kram

En FLOOFERS® kan opleves som en beroligende og ultrablødt kram.

På samme måde som når der nusses med et kæledyr. Roen indfinder sig. Som en forældres kærlige hånd.

Kombinationen af de terapeutiske egenskaber frigiver søvnhormonet, melatonin og dæmper niveauet af stresshormonet, kortisol.

🧡 Vægt variationer til den enkeltes behov

Vælg mellem 5 forskellige vægtvariationer – afhængig af egenvægt og ønsket effekt;

500 gram  – til de mindste. Barnet bør veje mindst 5 kg og være motorisk udviklet til selv at kunne tage bamsen af.
1 kg  – til de mindste. Barnet bør veje mindst 10 kg og være motorisk udviklet til selv at kunne tage bamsen af.
1,5 kg – til mindre børn, over 4 år eller for at opnå en svøbeeffekt hvor bamsen former sig om kroppen
2 kg  – er favoritvalget, passer til stort set alle aldre og behov
2,4 kg – er til større unge og voksne som har behov for mere grounding effekt

!! Der kan tilkøbes vægtposer i takt med at barnet vokser. Derved skal man ikke købe ny FLOOFERS®, men blot udskifte vægtposen.

🧡 Kan tages ”af og på”

Selvom FLOOFERS® tyngdebamser både er store og tunge, kan de let tages “af og på” efter behov.

De kan både ligge på brystet, over benene eller som en solid og lun krammeven i sovesituationer. 

🧡 Prisen er overskuelig

En FLOOFERS® koster fra Dkr. 495,-
De findes både i Klassiske, Special Edition og SuperSoft varianter.

Der er 30 dages fuld returret.

🧡 Nem at tage med overalt

Der er altid mulighed for at have en FLOOFERS® ved hånden.

I bilen, i skolen, i sengen, ved bordet, i sofaen, hos familie, ved lægebesøg, mv.
Diskret nok til, at ingen vil gætte at FLOOFERS® er et vigtigt hjælpemiddel!

🧡 Vaskbart

FLOOFERS® kan vaskes på uldprogram og i hånden.
Ja, også vægtposen med kirsebærsten.

🧡 CE mærket

FLOOFERS® er CE mærket jvf. legetøjsdirektivet – de lever således op til kvalitets og sikkerhedstest EN 71 – del 1 & 2. Alle tekstiler er kemisk godkendte til børn og tøjdyr. Dele bærer Oeko-Tex 100.

Se udvalget af FLOOFERS®

🔸🔸🔸

Historien bag FLOOFERS®

Jeg hedder Carol Sannes og har i flere år, med stor passion, drevet et hobbyopdræt med terapimarsvin.  

Min voksne søn, som fik en ADHD og angst diagnose da han var 8 år, brugte sine marsvin til beroligelse da han var mindre.

Jeg kunne se og opleve hvordan tyngden af marsvinet og den lange, bløde pels som min søn stille sad og aede, gjorde en stor forskel i hans verden.

Han kunne gå fra, at være meget urolig og ængstelig, til fuldstændig afslappet på under 20 minutter blot med et marsvin i favnen.

Min interesse for interaktion mellem dyr og mennesker blev vakt og jeg startede at opdrætte marsvin, primært som terapidyr for andre familier som var udfordrede som vores.

Det blev hurtigt en succes men da efterspørgslen efter marsvin som terapidyr blev for stor, blev det tid for mig at tænke alternativt til levende dyr. 

Resultatet blev FLOOFERS® tyngdebamser og sansepuder.

FLOOFERS® er en kombination af det bedste fra et levende kæledyr;
det bløde, tunge og varme samt det bedste fra det vi populært kender idag, til selvberoligelse – nemlig kugle-/tyngdedynen og lignende tyngdeprodukter.

Kig indenfor og hilse på Kaninus, Balder, Sally og alle de andre i vores FLOOFERS® Univers og læs mere om hvorfor FLOOFERS® egentlig er så effektive.

De bedste hilsener
Carol